TILLÄMPNING OCH KONSUMENTSKYDD

De här Allmänna villkoren (”Villkoren”) är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med ODÖRFRI Lomt AB, organisationsnummer 556944-1636, nedan kallat ”ODÖRFRI”. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Dataskyddsförordningen (GDPR) på samtliga köp på www.odorfri.se

PERSONUPPGIFTER

Läs mer om vår behandling av personuppgifter i vår Integritetspolicy.

I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss.

All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen. Personuppgiftsansvarig är Lomt AB (org. nr 556944-1636)

ODÖRFRI kundregister innehåller personuppgifter såsom namn, personnummer, postadress, telefonnummer, e-postadress samt IP-nummer. Ändamålet med ODÖRFRIs behandling av insamlade personuppgifter är att använda dess för att

  • Kunna fullgöra köp på ODÖRFRI
  • Möjliggöra riktad marknadsföring per e-post, sms och andra kanaler baserad på dina tidigare inköp eller användning av ODÖRFRIs kanaler.

Klarna kommer att samla personuppgifter om dig i samband med betalning. Klarna är således personuppgiftsansvarig för sådana personuppgifter enligt Klarnas villkor.

ODÖRFRI kommer dela med sig av de personuppgifter till fraktbolagen som krävs för att kunna fullfölja och leverera en beställning.

Om det görs en beställning på en vara som skickas direkt från leverantören så kommer ODÖRFRI att skicka över de uppgifter som behövs för att kunna slutföra och fullgöra en beställning från leverantören.

När du använder Chatt och/eller FAQ kan Imbox komma att hantera och lagra de personuppgifter som t.ex. telefonnummer, för- och efternamn, adress, e-post, IP-nummer som du själv uppger för att kunna logga och spara historik från tidigare chattar.

När du som kund väljer och e-posta till ODÖRFRI så kommer din e-postadress samt e-posthistoriken att sparas för att göra det möjligt och lättare kunna följa upp och svara på ett ärende.

Inga uppgifter kommer att säljas vidare till tredje part eller skickas vidare till tredje land.

ALLMÄNT OM PERSONUPPGIFTSBEHANDLINGEN

All behandling av personuppgifter sker enligt dataskyddsförordningen. Ansvarig för behandlingen är ODÖRFRI.

Vi sparar bara personuppgifter så länge som det är nödvändigt, därefter raderas de. Om uppgifter skulle vara ofullständiga, felaktiga eller irrelevanta har du rätt att begära att de rättas eller raderas. Du har också rätt att begära skadestånd om behandlingen av dina personuppgifter inte har följt lagen.

PRISER OCH AVGIFTER

De priser som anges på www.odorfri.se anges inklusive mervärdesskatt (moms). Särskilda avgifter tillkommer för fakturaupplägg, paket som beställs mot Postförskott/Efterkrav, snabbleverans samt för outlösta paket.

UPPRÄTTANDE AV AVTAL OM KÖP

ODÖRFRIs varor beställs på www.odorfri.se eller via vår kundtjänst. Avtal om köp upprättas då din beställning har bekräftats av ODÖRFRI via e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Genom beställningen accepterar du dessa Villkor. ODÖRFRI ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. På www.odorfri.se kan avtal endast ingås med kunder med leveransadress i Sverige.

LEVERANS

ODÖRFRI använder följande fraktalternativ:

  • Paket, varorna skickas till närmaste utlämningsställe. När paketet finns för uthämtning skickas ett sms med information om löpnummer till det mobiltelefonnummer som angivits vid beställningen. Vid uthämtning av försändelse ska giltig ID handling uppvisas.
  • Hemleverans, för varor som på grund av sin storlek eller vikt inte går att skicka till utlämningsställe erbjuds hemleverans under dagtid. Avisering vid hemleverans sker per telefon. Med hemleverans avses vanligen leverans till adressens första port eller tomtgräns.

Normal leveranstid är 1-4 arbetsdagar från det att ODÖRFRI har bekräftat din beställning. Om produkten ingår i beställningssortimentet är leveranstiden 1-4 arbetsdagar.

I samband med att din order skickas från ODÖRFRI lager så skickas ett mail till angiven mailadress. Paketet borde då nå dig inom 3 arbetsdagar. Om du mot förmodan inte har erhållit din leverans inom 5 arbetsdagar ber vi dig att kontakta kundtjänst.

OUTLÖSTA PAKET/FÖRSÄNDELSER 

Paket som inte har hämtats ut inom fjorton (14) dagar återsänds till ODÖRFRI. Om detta sker debiteras du en avgift på 299 kr (SEK) för kostnader hänförliga till ODÖRFRI administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

ÅNGERRÄTT 

Du som konsument har alltid fjorton (14) dagars ångerrätt enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59). För att du ska känna dig helt trygg med ditt köp erbjuder ODÖRFRI istället hela trettio (30) dagars ångerrätt från det att du tar emot varan eller en väsentlig del av den. Du som kund har självklart rätt att prova och undersöka produkten hemma för att säkerställa att produkten motsvarar dina förväntningar. Returnerar du en oanvänd vara med tillhörande etiketter och förpackning inom 30 dagar återbetalas hela beloppet, alternativt genomförs önskat byte. Om produktens kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, kommer avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning att göras.

REKLAMATION

Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och ODÖRFRI eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som ODÖRFRI har givit, kan varan returneras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till ODÖRFRI ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, dock senast inom 3 år. ODÖRFRI förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återköp. Vid reklamation, använd den medskickade retursedeln (har du tappat bort den, kontakta kundtjänst så skickar vi en ny). ODÖRFRI har ingen möjlighet att i efterhand ersätta kostnaden för returfrakt.

RETUR 

Vid retur står du risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. För att en full återbetalning ska kunna genomföras ska varan vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar och manualer ska skickas med. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen.

Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav. Efter mottagen och godkänd retur kommer återbetalning att ske inom fjorton (14) dagar från det att ODÖRFRI tog emot returen. Återbetalning sker endast genom insättning till bankkonto, ej kontant. Kostnader för tjänster kopplade till leverans såsom expresspack och postförskottsavgift återbetalas ej vid en retur.

För att möjliggöra en eventuell retur behöver du kunna påvisa köp och ODÖRFRI rekommenderar att du sparar orderbekräftelse och betalningsreferens som kvitto på ditt köp.

ODÖRFRI bekostar en retur per försändelse. För information eller hjälp vid retur, kontakta ODÖRFRIs kundtjänst.

RETUR AV KAMPANJVAROR 

Vid köp som berättigar till gåva eller extra rabatt betraktas värdet av gåvan eller den extra rabatten som en generell rabatt på hela beloppet vid köptillfället. Om någon del av köpet byts och/eller returneras värderas returnerade varor till köpeskillingen minus sin relativa andel av den generella rabatten. Vid byten sker ingen omräkning av den ursprungliga grunden för gåva eller rabatt.

Kampanj eller erbjudande om sådan gåva eller extra rabatt är endast tillgänglig för nya köp via handelsplatsen www.odorfri.se och kan inte erhållas retroaktivt. Gåva eller rabatt kan inte överföras till annat köp och kan inte tillgodoräknas vid byte till annan vara.

TRANSPORTSKADOR

ODÖRFRI ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Reklamation av transportskador ska göras inom skälig tid. Vid mottagande av försändelsen är det därför viktigt att kontrollera att godset inte är transportskadat. ODÖRFRI rekommenderar att du anmäler en eventuell transportskada direkt på plats hos utlämningsombudet och därefter kontaktar ODÖRFRI kundtjänst. Tänk på att behålla allt emballage och produktens förpackning vid en transportskada.

BETALNING

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning.

Genom att lämna information i kassan godkänner du Betalningsvillkor. Genom att klicka på “Slutför köp” godkänner du ODÖRFRI allmänna villkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort.

Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

FORCE MAJEURE

I händelse av omständigheter som står utanför ODÖRFRIs skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska ODÖRFRIs förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som ODÖRFRI rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

PRIS- OCH PRODUKTINFORMATION

Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus eller pris förbehåller sig ODÖRFRI rätten att häva avtal om köp. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är ODÖRFRI inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet.

OMDÖMEN

Genom att lämna omdömen kring produkter på ODÖRFRI.se ger du också ODÖRFRI rätten att publicera dem på ODÖRFRI.se samt i andra kanaler och medier. ODÖRFRI förbehåller sig rätten att inte publicera och/eller ta bort inskickade omdömen.

ÖVRIGT

Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekomendationer och svensk lag vid en eventuell tvist. Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: https://www.arn.se/

Allmänna Reklamationsnämnden

Box 174

101 23 Stockholm

EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

För frågor kring innebörden av dessa Villkor eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat, ta kontakt med ODÖRFRIs kundtjänst. Kontaktuppgifter till kundtjänst finner du på www.odorfri.se.

Senast uppdaterat: 2020-06-12